وَ قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام جَاءَ أَصْحَابُ فِرْعَوْنَ إِلَى فِرْعَوْنَ فَقَالُوا لَهُ غَارَ مَاءُ النِّیلِ وَ فِیهِ هَلَاکُنَا فَقَالَ انْصَرِفُوا الْیَوْمَ فَلَمَّا کَانَ مِنَ اللَّیْلِ تَوَسَّطَ النِّیلَ وَ رَفَعَ یَدَیْهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنِّی أَعْلَمُ أَنَّهُ لَا یَقْدِرُ عَلَى أَنْ یَجِیءَ بِالْمَاءِ إِلَّا أَنْتَ فَجِئْنَا بِهِ فَأَصْبَحَ النِّیلُ یَتَدَفَّقُ
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود:
یاران و لشکریان فرعون نزد او آمده و به او گفتند:
آب نیل فرو نشسته و اگر ادامه یابد، همگى هلاک خواهیم شد.
فرعون گفت: امروز به سراغ کارهایتان باز گردید.
هنگامى که شب شد، فرعون به میان رود نیل رفت و دستهایش را به سوى آسمان بلند کرد و به دعا پرداخته و گفت:
«بار خدایا! تو خود نیک با خبرى که من مىدانم هیچ کس جز تو نمىتواند آب نیل را بگرداند، پس تو خود، نیل را پر آب گردان.»
چون صبح شد، نیل لبالب از آب گردیده و امواج آن روى هم غلطید.
-------------
خداوند استجابت دعا را مقیّد به ایمان و عدالت شخص داعى نکرده است، بلکه حاجت هر حاجتمندى را برآورده مىکند. همان گونه که خود فرموده است:
«ادعونى استجب لکم» مرا بخوانید که استجابت مىکنم (دعاى) شما را.
نکته دیگر که در اینجا باید متذکر گردید آن است که، خداوند تبارک و تعالى داراى یک صفت بخشندگى است که عموم بندگان را شامل مىشود. که آن صفت رحمانیت حضرت حق جل جلاله است، و یک صفت بخشندگى دیگر نیز دارد که فقط شامل حال مؤمنان و مطیعان اوامر حضرتش مىگردد. و آن صفت، صفت رحیمیّت خداى عزّ و جلّ مىباشد.
----------
گلچین صدوق (گزیده من لا یحضره الفقیه)، ج2، ص: 158
سلام
کسی که تصور هم نمیکرده که در سفر نماز شکسته است نماز کامل خوانده حال متوجه شده حکمش چیست آیا شامل حکم جاهل قاصر میشود یا نه ؟ و اگر بخواهد نماز را قضا کند آیا نماز مغرب را دوباره بخواند و سپس نماز عشاء را شکسته به جای آورد یا خیر ؟
-------------------
منظور از حاکم شرع در حال حاضر کیست ؟ و اینکه امروزه در قوه قضائیه به عنوان حاکم شرع حکم میدهند آیا صحیح هست با توجه به اینکه مقام اجتهاد ندارند .
با تشکر
بسم الله الرحمن الرحیم :: با اهداء سلام و تحیت؛ جواب : 1ـ اگر اصلاً این حکم را نمی دانسته که وظیفه ی مسافر نماز شکسته است و هنوز این مساله را نشنیده بود، نمازش صحیح است. همیشه موفق باشید دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی / بخش استفتاءات
2ـ مجتهدی که بر اساس موازین شرعی دارای قدرت بر فتوا می باشد.
فیض کاشانى آن چشمهى فیض و دانش، و منبع بصیرت و بینش در کتاب پرقیمت محجة البیضاء نقل مىکند: مردى بود شرابخوار، خانهاش مرکز اجتماع اهل فسق و فجور بود. روزى دوستانش را براى شرابخوارى و لهو و لعب دعوتکرد، چهار درهم به غلامش داد تا براى میهمانان میوه تهیه کند، غلام از کنار خانهى یکى از اولیاى خدا به نام منصور بن عمّار عبور کرد، شنید آن مرد خدا براى نیازمندى طلب کمک مىکند و مىگوید: هر کس چهار درهم براى حل مشکل محتاجى کمک نماید من به او چهار دعا مىکنم.
غلام چهار درهم را به آن مرد خدا تقدیم کرد، او به غلام گفت: براى تو از خدا چه بخواهم؟ گفت: چهار چیز براى من از خداوند مهربان بطلب:
1- آزادى از بردگى 2- خروج از تهیدستى و فقر 3- بازگشت و توبهى اربابم به حق 4- آمرزش خداوند براى من و اربابم و خودت!
غلام با دست خالى به خانه برگشت، ارباب گفت: چرا دیر آمدى و چرا میوه نیاوردى؟ داستان چهار درهم و چهار دعا را براى ارباب گفت.
ارباب از این قضیه خوشحال شد، برق بیدارى به دلش افتاد، چهار هزار درهم به غلام داد و گفت: برو تو را در راه خدا آزاد کردم و خود نیز به عرصهى توبه و انابه درآمدم، ولى خودم را لایق مغفرت و آمرزش نمىبینم!
شب در عالم رؤیا به او گفته شد: آنچه وظیفهى تو بود انجام دادى، آنچه وظیفهى من نسبت به گنهکار تائب است آیا گمان مىبرى که انجام نگیرد؟ من، تو و غلام و منصور بن عمّار و آنان را که حاضر بودند آمرزیدم !
توبه
آغوش رحمت 132 مشروبخوار و توبه
..... ص : 132