پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما
پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما

دستور امام به وزیر براى جبران‏

 دستور امام به وزیر براى جبران‏ : 


از داستان‏هاى معروف در مورد جبران گناه، ماجراى على‏بن یقطین وزیر هارون الرشید است. وى از دوستان امامان علیهم السلام بود، و مخفیانه از طرف امام علیه السلام اجازه داشت که در مقام وزارت دستگاه هارون باشد و به مسلمین خدمت کند.

روزى شترچرانى که ابراهیم نام داشت براى حاجتى نزد على‏بن‏یقطین رفت. ولى مقام وزارت باعث شد که على‏بن یقطین به ابراهیم توجه نکرد و او را تحویل نگرفت و اجازه ورود به او نداد.

سال‏ها بعد، على‏بن یقطین عازم حج شد و در این سفر به مدینه رفت و به در خانه‏ى امام کاظم علیه السلام رفت تا به حضور آن حضرت برسد، ولى امام به او اجازه‏ى ورود نداد.

او هر چه تلاش و کوشش کرد، موفق نشد که به محضر امام برسد.

سرانجام در بیرون خانه با امام علیه السلام ملاقات کرد و علت بى‏اعتنایى امام را پرسید.

امام کاظم علیه السلام به او فرمود: چرا در فلان روز به ابراهیم ساربان بى‏اعتنایى کردى و اجازه‏ى ورود به او ندادى؟ به خاطر این گناه، خداوند حج تو را قبول نمى‏کند، مگر اینکه ابراهیم را راضى کنى. (یعنى با کسب رضایت او گناه خود را جبران نمایى)

على‏بن یقطین به کوفه وارد شد و به منزل ابراهیم رفت و در نزد ابراهیم، صورتش را روى خاک زمین گذاشت و ابراهیم را سوگند داد که پاى خود را روى صورتش بگذارد و به این ترتیب از ابراهیم رضایت گرفت. آنگاه به مدینه بازگشت و به محضر امام کاظم علیه السلام رسید. امام اجازه ورود به او داد و از این عمل على‏بن یقطین تقدیر کرد. 


بحار، ج 48، منتهى الامال، ج 2 ص 165

هماهنگى جبران با گناه‏

هماهنگى جبران با گناه‏ : 


جبران گناه، با کارهاى نیک، ممکن است به صورت‏هاى گوناگون مانند کمک‏هاى مالى، جهاد در راه خدا، روزه گرفتن، شب زنده‏دارى و ... انجام گیرد، ولى مناسب آن است که جبران هر گناه متناسب با همان گناه باشد.

مثلًا بى‏حجابى و ناپاکى را با حفظ کامل عفت و پاکدامنى، جبران کرد. گناه غیبت را با کنترل و مراقبت زبان، جبران نمود. گناه ظلم و بى‏رحمى را با احسان به مظلومان و دستگیرى از بینوایان، تلافى نمود. گناه چشم چرانى را با عفت چشم و نگاه‏هایى که براى آن پاداش است مانند نگاه به قرآن و چهره عالم ربانى و نگاه به چهره‏ى پدر و مادر، جبران نمود. چنانکه از بعضى روایات این مطلب استفاده مى‏شود؛

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

«کفارة عمل السّلطان قَضاء حوائِج الاخْوان»  وسائل الشیعه، ج 15 ص 584


«کفاره و جبران (گناه) کارمندى حاکم ظالم، رسیدگى و برآوردن نیازمندى‏هاى برادران است.»

گناه شناسى، ص: 271 استاد قرائتی


اعتراف به گناه در پیشگاه خدا :

وَ اللَّهِ مَا یَنْجُو مِنَ الذَّنْبِ إِلَّا مَنْ أَقَرَّ بِه‏


امام باقر علیه السلام فرمودند : 


«سوگند به خدا از گناه نجات پیدا نمى‏کند، مگر کسى که به گناه اعتراف کند.»

 وسائل الشیعه، ج 11 ص 347