پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما
پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما

وسعت دامنه‏ى پذیرش توبه‏

وسعت دامنه‏ى پذیرش توبه‏ :  


چنانکه قبلًا ذکر شد، خداوند مى‏فرماید:

«... لا تَقنطوا مِن رَحمَة اللّه انّ اللّهَ یَغفِرالذُّنوبَ جَمیعاً» «1»

«از رحمت خدا ناامید نشوید، خداوند همه گناهان را مى‏آمرزد.»

این آیه با صراحت بیان مى‏دارد که راه توبه به روى همه‏کس باز است.

تا آنجا که نقل شده «وحشى» قاتل حضرت حمزه علیه السلام با شنیدن این آیه به حضور پیامبر صلى الله علیه و آله آمد و اظهار توبه کرد.

پیامبر صلى الله علیه و آله توبه او را پذیرفت فقط به او فرمود: از من غایب شو، چرا که من نمى‏توانم به تو نگاه کنم.

بعضى سؤال کردند: آیا این آیه درباره‏ى وحشى است یا شامل همه‏ى مسلمین مى‏شود؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: همه را شامل مى‏شود «2»

وسعت و دامنه‏ى پذیرش توبه تا آنجا است که روایت شده: شخصى در محضر حضرت رضا صلى الله علیه و آله گفت: خدا لعنت کند کسى که با على علیه السلام جنگید. امام رضا علیه السلام به او فرمود:

«قل الّا مَن تاب و اصلح» «3»

«بگو مگر کسى که توبه کرد و خود را اصلاح نمود.» 

 


گناه شناسى، ص: 259  استاد قرائتی 

----------- 

( 1). زمر/ 53

( 2). سفینة البحار( وحشى). تفسیر فخر رازى، ج 27 ص 4

( 3). وسائل الشیعه، ج 11 ص 266

( 4). بروج/ 10


استغفار و توبه در قرآن‏

استغفار و توبه در قرآن‏ 

در قرآن، ذات پاک خداوند، 91 بار «غفور»، «بسیار آمرزنده» و 5 بار «غفّار»، «بسیار بخشنده» یاد شده و در آیات بسیارى، مردم به استغفار و طلب آمرزش از درگاه خدا دعوت شده‏اند. وبیش از 80 بار سخن از توبه و پذیرش توبه به میان آمده است‏ . 

گناه شناسى، ص: 252  استاد قرائتی



تشبیه ی زیبای پیامبر اسلام صلی الله علیه واله :

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله :  

   

   یَا عِبَادَ اللَّهِ أَنْتُمْ کَالْمَرْضَى وَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ کَالطَّبِیبِ فَصَلَاحُ الْمَرْضَى فِیمَا یَعْلَمُهُ الطَّبِیبُ وَ یُدَبِّرُهُ بِهِ لَا فِیمَا یَشْتَهِیهِ الْمَرِیضُ وَ یَقْتَرِحُهُ أَلَا فَسَلِّمُوا لِلَّهِ أَمْرَهُ تَکُونُوا مِنَ الْفَائِزِین‏

--------

اى بندگان خدا، شما مانند بیمارانید و پروردگار جهان مانند طبیب، خیر و صلاح بیماران در چیزهائى است که طبیب میداند و بکار میبرد، نه در آن چیزهائى که بیماران بآنها رغبت دارند و بى‏حساب نسبت بآنها ابراز تمایل میکنند، تسلیم امر الهى باشید تا در صف رستگاران درآئید.


                        الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص: 42