برخی بر این باور غلط هستن که اگر امام زمان علیه السلام ظهور کند قیامت به پا خواهد شد در حالی که چنین نیست ( این مطلب در کتاب زیر نیست بلکه باور غلطی را در اینجا عنوان کردیم تا مطلب زیر با دقت بیشتری مطالعه شود ) .
حکومت دراز مدت امام زمان علیه السلام
گرچه درباره مدّت حکومت او احادیث مختلفى در منابع اسلامى دیده مىشود که از 5 یا هفت سال تا 309 سال (مقدار توقّف اصحاب کهف در آن غار تاریخى) ذکر شده- که در واقع ممکن است اشاره به مراحل و دورانهاى آن حکومت باشد (آغاز شکل گرفتن و پیاده شدنش پنج یا هفت سال و دوران تکاملش 40 سال و دوران نهائىاش بیش از سیصد سال! دقّت کنید)- ولى قطع نظر از روایات اسلامى، مسلّم است که این آوازهها و مقدّمات براى یک دوران کوتاه مدّت نیست بلکه قطعاً براى مدّتى است طولانى که ارزش این همه تحمّل زحمت و تلاش و کوشش را داشته باشد!
حکومت جهانى مهدى (عج) 281 حکومت دراز مدت ..... ص : 281
تالیف حضرت آیة الله مکارم شیرازی
ظهور سفیانى
ظهور «سفیانى» همانند ظهور «دجّال» نیز در بسیارى از منابع حدیث شیعه و اهل تسنّن به عنوان یکى از نشانههاى ظهور مصلح بزرگ جهانى، و یا به عنوان یکى از حوادث آخر زمان، آمده است.
گرچه از بعضى روایات بر مىآید که «سفیانى» شخص معیّنى از آل ابوسفیان و فرزندان او است؛ ولى از پارهاى دیگر استفاده مىشود که سفیانى منحصر به یک فرد نبوده بلکه اشاره به صفات و برنامههاى مشخّصى است که در طول تاریخ افراد زیادى مظهر آن بودهان
از جمله در روایتى از امام على بن الحسین علیه السلام نقل شده: «امر السّفیانى حتم من اللّه ولایکون قائم الّا بسفیانى ؛ ظهور سفیانى از مسائل حتمى و مسلّم است: و در برابر هر قیام کنندهاى یک سفیانى وجود دارد!»
از این حدیث بخوبى روشن مىشود که سفیانى جنبه «توصیفى» دارد نه «شخصى» و اوصاف او همان برنامهها و ویژگیهاى او است و نیز استفاده مىشود که در برابر هر مرد انقلابى و مصلح راستین یک (یا چند) سفیانى قد علم خواهد کرد.
حکومت جهانى مهدى (عج) 181 3 ظهور سفیانى ..... ص : 180
دجّال (مرد پر تزویر و حیله گر!)
هنگامى که سخن از «دجّال» به میان مىآید، معمولًا طبق یک سابقه ذهنى عامیانه، فقط ذهنها متوجّه شخص معیّن یک چشمى مىشود که با جثّه افسانهاى و مرکب افسانهاىتر، با برنامهاى مخصوص به خود پیش از آن انقلاب بزرگ مهدى ظهور خواهد کرد.
ولى همانگونه که از ریشه لغت دجّال از یک سو «1» و از منابع حدیث از سوى دیگر استفاده مىشود، دجّال منحصر به یک فرد نیست بلکه عنوانى است کلّى براى افراد پر تزویر و حیلهگر؛ و پر مکر و فریب و حقّه باز که براى کشیدن تودههاى مردم به دنبال خود از هر وسیلهاى استفاده مىکنند، و بر سر راه هر انقلاب سازندهاى که در ابعاد مختلف صورت مىگیرد ظاهر مىشوند. در حدیث معروفى که از صحیح «ترمذى» نقل شده مىخوانیم که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:
«انه لم یکن نبى بعد نوح الا انذر قومه الدجال و انى انذر کموه «1»؛ هر پیامبرى بعد از نوح قوم خود را از فتنه دجال بر حذر داشت، من نیز شما را بر حذر مىدارم!»
مسلّماً انبیاى پیشین به مردم عصر خود نسبت به فتنه دجّالى که در آخر زمان آشکار مىشود و هزاران سال با آنها فاصله دارد هشدار نمىدادند.
( 1)- دجّال از ماده دجل( بر وزن درد) به معنى دروغگویى و حقّه بازى است.
حکومت جهانى مهدى (عج) 172 2 دجال(مرد پر تزویر و حیله گر!) ..... ص : 171 تالیف : حضرت آیة الله مکارم شیرازی