پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما
پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما

حکومت دراز مدت‏ امام زمان علیه السلام

برخی بر این باور غلط هستن که اگر امام زمان علیه السلام ظهور کند قیامت به پا خواهد شد در حالی که چنین نیست ( این مطلب در کتاب زیر نیست بلکه باور غلطی را در اینجا عنوان کردیم تا مطلب زیر با دقت بیشتری مطالعه شود ) . 


حکومت دراز مدت‏ امام زمان علیه السلام


گرچه درباره مدّت حکومت او احادیث مختلفى در منابع اسلامى دیده مى‏شود که از 5 یا هفت سال تا 309 سال (مقدار توقّف اصحاب کهف در آن غار تاریخى) ذکر شده- که در واقع ممکن است اشاره به مراحل و دورانهاى آن حکومت باشد (آغاز شکل گرفتن و پیاده شدنش پنج یا هفت سال و دوران تکاملش 40 سال و دوران نهائى‏اش بیش از سیصد سال! دقّت کنید)- ولى قطع نظر از روایات اسلامى، مسلّم است که این آوازه‏ها و مقدّمات براى یک دوران کوتاه مدّت نیست بلکه قطعاً براى مدّتى است طولانى که ارزش این همه تحمّل زحمت و تلاش و کوشش را داشته باشد!

حکومت جهانى مهدى (عج)         281    حکومت دراز مدت .....  ص : 281

تالیف حضرت آیة الله مکارم شیرازی

 

ظهور سفیانى‏

ظهور سفیانى‏

ظهور «سفیانى» همانند ظهور «دجّال» نیز در بسیارى از منابع حدیث شیعه و اهل تسنّن به عنوان یکى از نشانه‏هاى ظهور مصلح بزرگ جهانى، و یا به عنوان یکى از حوادث آخر زمان، آمده است.

گرچه از بعضى روایات بر مى‏آید که «سفیانى» شخص معیّنى از آل ابوسفیان و فرزندان او است؛ ولى از پاره‏اى دیگر استفاده مى‏شود که سفیانى منحصر به یک فرد نبوده بلکه اشاره به صفات و برنامه‏هاى مشخّصى است که در طول تاریخ افراد زیادى مظهر آن بوده‏ان

از جمله در روایتى از امام على بن الحسین علیه السلام نقل شده: «امر السّفیانى حتم من اللّه ولایکون قائم الّا بسفیانى ؛ ظهور سفیانى از مسائل حتمى و مسلّم است: و در برابر هر قیام کننده‏اى یک سفیانى وجود دارد!»

از این حدیث بخوبى روشن مى‏شود که سفیانى جنبه «توصیفى» دارد نه «شخصى» و اوصاف او همان برنامه‏ها و ویژگیهاى او است و نیز استفاده مى‏شود که در برابر هر مرد انقلابى و مصلح راستین یک (یا چند) سفیانى قد علم خواهد کرد.

حکومت جهانى مهدى (عج)         181    3 ظهور سفیانى .....  ص : 180

 

دجّال (مرد پر تزویر و حیله گر!)

دجّال (مرد پر تزویر و حیله گر!)


هنگامى که سخن از «دجّال» به میان مى‏آید، معمولًا طبق یک سابقه ذهنى عامیانه، فقط ذهنها متوجّه شخص معیّن یک چشمى مى‏شود که با جثّه افسانه‏اى و مرکب افسانه‏اى‏تر، با برنامه‏اى مخصوص به خود پیش از آن انقلاب بزرگ مهدى ظهور خواهد کرد.

ولى همانگونه که از ریشه لغت دجّال از یک سو «1» و از منابع حدیث از سوى دیگر استفاده مى‏شود، دجّال منحصر به یک فرد نیست بلکه عنوانى است کلّى براى افراد پر تزویر و حیله‏گر؛ و پر مکر و فریب و حقّه باز که براى کشیدن توده‏هاى مردم به دنبال خود از هر وسیله‏اى‏ استفاده مى‏کنند، و بر سر راه هر انقلاب سازنده‏اى که در ابعاد مختلف صورت مى‏گیرد ظاهر مى‏شوند. در حدیث معروفى که از صحیح «ترمذى» نقل شده مى‏خوانیم که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

 «انه لم یکن نبى بعد نوح الا انذر قومه الدجال و انى انذر کموه «1»؛ هر پیامبرى بعد از نوح قوم خود را از فتنه دجال بر حذر داشت، من نیز شما را بر حذر مى‏دارم!»

مسلّماً انبیاى پیشین به مردم عصر خود نسبت به فتنه دجّالى که در آخر زمان آشکار مى‏شود و هزاران سال با آنها فاصله دارد هشدار نمى‏دادند.

( 1)- دجّال از ماده دجل( بر وزن درد) به معنى دروغگویى و حقّه بازى است.


حکومت جهانى مهدى (عج)         172    2 دجال(مرد پر تزویر و حیله گر!) .....  ص : 171  تالیف : حضرت آیة الله مکارم شیرازی