ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
مفهوم انتظار
«انتظار» یا «آینده نگرى» به حالت کسى گفته مىشود که از وضع موجود ناراحت است و براى ایجاد وضع بهترى تلاش مىکند.
فى المثل، بیمارى که انتظار بهبودى مىکشد، یا پدرى که در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است، از بیمارى و فراق فرزند ناراحتند و براى وضع بهترى مىکوشند.
همچنین تاجرى که از بازار آشفته ناراحت است و در انتظار فرونشستن بحران اقتصادى مىباشد این دو حالت را دارد:
«بیگانگى با وضع موجود» و «تلاش براى وضع بهتر».
بنابراین، مسأله انتظار حکومت حق و عدالت «مهدى» و قیام مصلح جهانى در واقع مرکّب از دو عنصر است؛ عنصر «نفى» و عنصر «اثبات».
عنصر نفى همان بیگانگى با وضع موجود؛ و عنصر اثبات خواهان وضع بهترى بودن
است.
حکومت جهانى مهدى (عج) 85 مفهوم انتظار ..... ص : 85
تالیف : حضرت آیة الله مکارم شیرازی
7819-الإمامُ الرِّضا علیه السّلام: إنَّ امرأةً سَألَتْ أبا جعفرٍ علیه السّلام فقالت: أصلَحَکَ اللهُ، إنّی مُتَبَتِّلَةٌ، فقالَ لَها: و ما التَبَتُّلُ عِندَکِ؟ قالَت: لا اُرِیدُ التَّزویجَ أبداً. قالَ: و لِمَ؟ قالَت: ألتَمِسُ فی ذلکَ الفَضلَ، فقالَ: انصَرِفی فلَو کانَ فی ذلکِ فَضلٌ لکانَت فاطمةُ علیها السّلام أحَقَّ بِهِ مِنکِ، إنّه لَیسَ أحَدٌ یَسبِقُها إلی الفَضلِ
(1) بحار، 103 / 219 / 13 و ص 221 و 5 / 699 / 3
ادامه مطلب ...