پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما
پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما

دعا نویسى‏

سؤال 1613- آیا کار دعا نویسها و فالگیرها منشأ اسلامى دارد؟ 

جواب: دعا نویسى، و فالگیرى حرفه‏اى جایز نیست. 

--------------------------
سؤال 1614- اگر کسى جهت نوشتن دعاهایى که در بعضى کتب براى شفاى سردرد و مانند آن آمده پول بگیرد، چه حکمى دارد؟
جواب: اگر دعاهایى باشد که در کتب معتبر نوشته شده، مانعى ندارد. 

---------------------------
سؤال 1615- نظر شارع مقدّس در مورد دعا نویسى چیست؟ آیا در اسلام چیزى به نام دعا نویسى وجود دارد؟
جواب: نوشتن دعاهایى که از ائمّه معصومین علیهم السلام رسیده، و در کتب معتبره موجود است، اشکال ندارد. و امّا دعا نویسى حرفه‏اى، که متداول افراد سود جوست، صحیح نیست. 

------------------------------
سؤال 1616- گاه افرادى با عنوان دعا نویسى اقدام به کلاهبردارى مى‏کنند. براى این که بتوان تشخیص داد که کدام مورد کلاهبردارى و کدام مورد بر اساس دستورات اسلام است، چه راههایى وجود دارد؟
جواب: چنانچه افراد مزبور آدمهاى با سواد و با تقوایى باشند، و از کتب معتبر استفاده کنند، دعانویسى آنها صحیح است. در غیر این صورت اعتمادى بر آنها نیست. 

------------------------------
سؤال 1617- برخى دعانویسها دعاهایى به نام زبان بند، بخت گشایى، چلّه بُرى، جلب محبّت، قفل کردن، کارگشا، باز شدن بسته شده، دفع بلیّات، باطل السحر، و مانند آن به افراد مى‏دهند. آیا چنین دعاهایى وجود دارد؟
جواب: اینها اعمال افراد سود جو، و احیاناً شیّاد است. 

------------------------------
سؤال 1618- آیا دعا نویسى صرفاً نوشتن دعایى خاصّ در کاغذ، و نگه داشتن به همراه خود مى‏باشد، یا دستور العملى هم دارد؟ مثل این که نوشته کاغذ را در آب حل کرده، و به کسى بخورانند! یا دعاى خاصّى را بسوزانند! یا در معرض باد قرار دهند! یا زیر سنگ بگذارند! یا آن را دفن کنند! یا در آب روان بیندازند. آیا این دستور العمل‏ها اعتبارى دارد؟
جواب: سوزاندن دعا مطلقاً جایز نیست. ولى شستن، یا به آب انداختن، در بعضى از کتب در مورد بعضى از دعاها یا عریضه‏ها آمده است. 

---------------------------------
سؤال 1619- از آنجا که اکثر مراجعین به دعانویسها بانوان مى‏باشند، که براى رفع مشکلات و ناراحتیهاى خود اقدام به این کار نموده، و بعضاً افرادى تحت عنوان دعانویس اقدام به فریب آنان مى‏کنند، چه توصیه‏اى براى روشنگرى آنان دارید؟
جواب: باید خطر مراجعه به این گونه افراد را به همه بانوان گوشزد کرد، تا در دام آنها گرفتار نشوند.  

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی 

                         استفتائات جدید، ج‏3، ص: 577

عوامل اختلاف فتوا:

عوامل اختلاف فتوا: 


سرچشمه اختلاف فتاوا را مى‏توان در امور ذیل خلاصه کرد:
1. اختلاف در منابع استنباط مانند بحث درباره حجیّت عقل نظرى و حجیّت رأى صحابى و قیاس و استحسان و مانند آن.
2. عدم دسترسى بعضى از فقها به برخى از احادیث و دسترسى بعضى دیگر به آنها.
3. اختلاف نظر در حجیّت اسناد پاره‏اى از روایات به جهت اختلاف در معیار وثاقت راویان و مانند آن.
4. اختلاف در جهت صدور حدیث، مانند احتمال تقیّه یا موقّتى بودن حکم.
5. اختلاف در نسخ حکم به سبب اختلاف در ضوابط نسخ احکام، مانند نسخ قرآن به خبر واحد.
6. اختلاف در قرائت بعضى از آیات از نظر اعراب و مانند آن و اختلاف در نقل متون بعضى از احادیث.
7. اختلاف در برداشت از آیات و روایات و فهم و تفسیر آنها.
8. تعارض ادلّه و اختلاف در چگونگى مرجّحات.
9. اختلاف نظر در پاره‏اى از اصول عملیّه مانند حجیّت استصحاب و برائت در شبهه تحریمیّه و غیر آن.
10. اختلاف نظر در مورد محدوده قواعد فقهیّه.
11. اختلاف در حکومت عقل در بعضى از مسائل.
12. اختلاف در کیفیت تحقّق اجماع و حجیّت آن.
13. تأثیرپذیرى بعضى از فقها از پیش فرض‏هاى ذهنى یا فرهنگ‏هاى حاکم بر محیط یا تعصبات غیر منطقى و افراطى که احیاناً بعضى از فقهاى نسبت به مذهب یا مکتب خاصّى داشته‏اند.
ممکن است خواننده با نگاه به این همه عوامل اختلاف فتوا گمان کند که نباید فقهاى اسلامى در کمتر مسأله‏اى اتّفاق نظر داشته باشند، امّا ملاحظه کتب فقهى فقهاى و مذاهب نشان مى‏دهد که این عوامل موجب اختلاف‏شان در کلیّات ابواب فقه نشده، بلکه در کلیات فقهى اسلام همفکر و هم نظر بوده، تنها در برخى مسائل فرعى اختلاف فتوا داشته‏اند.
بدیهى است این اندازه اختلاف در فهم هم طبیعى است و هم در تمام علوم نظرى و عقلى رایج است، حتّى در علوم تجربى که مبتنى بر آزمایش‏هاى حسّى است و انتظار اختلاف نظر نمى‏رود، بسیار
                       
دیده مى‏شود که در تشخیص مریضى یک بیمار پس از معاینه و یا پس از آزمایش و رادیولوژى، اختلاف رأى بین پزشکان وجود دارد. 

 

                        دائرة المعارف فقه مقارن، ص: 331   تالیف حضرت آیة الله مکارم شیرازی

نسنجیده سخن گفتن !!!!!!!!!!!

حتما شنیده اید که برخی می گویند این همه اختلاف فتوا حب همه ی مراجع تقلید بشینند به یک نتیجه ی نهائی برسند و یک رساله چاپ بکنند تا این همه مردم رو به مشقت نیاندازند . 

 

به نظر شما این حرف چقدر درسته ؟  

 

* آیا فکر کردیم اگر اینطور باشه  باید در  تحقیقات و پژوهش  را بست ؟!!! 

* آیا میشود گفت تمام پزشکان یک نظر بدهند کافیه و نیازی به پژوهش نیست ؟!!! 

* آیا میشود گفت تمام نظریه ها کاملا غلط یا درست هست ؟!!!! 

 

و خیلی اما و اگرهای دیگر وجود دارد ...... !!!!!!