ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
امروزه گاهی اوقات واژه نیز ایجاد مشکل کرده و میکند لذا بر همگان لازم است در استفاده از واژه ها در تبلغ دین حساس باشند تا اثرات منفی در اذهان ایجاد نکند
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکافِرینَ عَذابٌ أَلیم بقره 104
اى افراد باایمان! (هنگامى که از پیغمبر تقاضاى مهلت براى درک آیات قرآن مىکنید) نگویید: «راعنا» بلکه بگویید: «انظرنا». (زیرا کلمه اول، هم به معنى «ما را مهلت بده!»، و هم به معنى «ما را تحمیق کن!» مىباشد و دستاویزى براى دشمنان است.) و (آنچه به شما دستور داده مىشود) بشنوید! و براى کافران (و استهزاکنندگان) عذاب دردناکى است
و یکی از آن واژه ها در هنگام بیان احکام شرعی که بعضی ها میگویند اختلاف فتوا بین مراجع است ذهن مردم بیشتر آن اختلافات قبیله ای و شخصی را مد نظر میگیرد در نتیجه فکر میکنند بین علما بزرگوار دشمنی وجود دارد و به لج همدیگر فتواهای مخالف میدهند که بنده بارها این را از زبان مردم در کوچه و بازار و حتی در مساجد شندیده ام و خاصه بین جوانان عزیز رایج هست و حق هم دارند چون از اصل موضوع خبر ندارند
پس دوستان به جای واژه اختلاف از کلمه ی تفاوت استفاده کنید بهتر هست .
أَسْرَارُ الصَّلَاةِ، عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وآله إِنَّ مِنَ الصَّلَاةِ لَمَا یُقْبَلُ نِصْفُهَا وَ ثُلُثُهَا وَ رُبُعُهَا وَ خُمُسُهَا إِلَى الْعُشْرِ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یُلَفُّ کَمَا یُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَیُضْرَبُ بِهَا وَجْهُ صَاحِبِهَا وَ إِنَّمَا لَکَ مِنْ صَلَاتِکَ مَا أَقْبَلْتَ عَلَیْهِ بِقَلْبِکَ.
بعضی از نمازها نیمی از آن پذیرفته میشود، بعضی، یک سوم آن، برخی یک چهارم و بعضی یک پنجم تا آنجا که برخی یک دهم آن قبول میشود و بعضی از نمازها همچون جامه کهنه پیچیده و بر صورت صاحبش زده میشود و نمازگزار بهرهای از نمازهایش نمیبرد، مگر به اندازهای که در هنگام خواندن آنها به خداوند توجه داشته است
هلالى، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، 2جلد، الهادى - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1405ق.