ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ وَلَدٌ وَاحِدٌ یُقَدِّمُهُ الرَّجُلُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ ولد [وَلَداً] یَبْقَوْنَ بَعْدَهُ یُدْرِکُونَ الْقَائِم
امام صادق علیه السّلام فرمود: یک فرزند که انسان بمصیبت مرگش نشیند فضیلتش بیشتر از هفتاد فرزند است که بعد از خود باقى گذارد و همه قائم آل محمّد علیهم السّلام را درک کنند.
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 196
مسکن الفؤاد عند فقد الأحبة و الأولاد، ص: 21
وسائل الشیعة، ج3، ص: 246
بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج79، ص: 116
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج2، ص: 389
در مورد این که چرا در روایات براى بهشت هشت در و براى جهنم هفت در ذکر شده است دانشمندان اسلام نظرات گوناگونى ابراز داشتهاند یکى از نظرات این است که این مطلب اشاره به وسعت دائره رحمت الهى است و رحمت خدا بر غضبش غالب است همان طور که در دعا کمیل مىخوانیم: «یا من سبقت رحمته غضبه» اى خدایى که رحمتت بر غضبت پیشى گرفته است.
آرام بخش دل داغدیدگان ( ترجمه مسکن الفؤاد)، ص: 69
بىصبرى باعث انحطاط آدمى از مقام رضاست.
همانا جزع و بىتابى کردن در مرگ فرزند باعث انحطاط بزرگى از مرتبه رضا به قضاى خداست و موجب محرومیت و خسران عظیمى است. خداوند متعال کسى را که به قضاى او غضبناک و به مقدرات الهى اعتراض کند مذمت کرده است و فرمود:
من لم یرض بقضائى و لم یصبر على بلائى فلیعبد ربّا سواى
«کسى که به قضاى من راضى نشود و بر بلایم صبر نکند باید خدایى را غیر از من عبادت کند.» هنگامى که موسى علیه السّلام گفت: پروردگارا! مرا به چیزى که رضاى تو در آنست راهنمایى فرما خداوند متعال فرمود:
انّ رضاى فی رضاک بقضائى