قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله : نِعْمَتَانِ مَجْهُولَتَانِ
الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَة دو
نعمتند که قدرشان مجهول است: صحت، امنیت .
روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج2، ص: 472
-----------------------------
دو نعمت قدرشان مجهول باشد زمانى کاین دو هم معمول باشد
یکى صحت دیگر اسمش امان است که هر یک باعث نظم جهان است
بود آسودهگى بر این دو مربوط تمام کارها از این دو مضبوط
اگر صحت نباشد تن خراب است چه آمد ناخوشى عالم سراب است
نماز و روزه و اعمال دیگر در این حالت شود معیوب و أبتر
لذائذ یک قلم ممنوع گردد تعیش مطلقا مرفوع گردد
چنین کس مىشود از زندگى سیر مرض چون سخت شد دیگر چه تدبیر
غذاهاى لذیذ و کیف نسوان بکلى میرود یکسر ز میدان
به چشمش روز روشن مىشود تار میان رختخواب غم گرفتار
دل پر حسرت از بهر مطاعم مدام اندر میان خانه نائم
نداند قدر صحت غیر بیمار بهاى عافیت داند گرفتار
چه هستى سالم اى شخص یگانه بکن شکر خدا در این میانه
سلامت بهتر از هر چیز باشد سلامت ابر گوهر ریز باشد
دیگر امنیت اى فرزانه عاقل که هر طبعى بدین دو هست مایل
تعیش بسته بر امن و امان است امور زندگى پابست آن است
در امنیت بود دخل فراوان فلاکت فرع ناامنى بدوران
ز آشوب این جهان اینسان خراب است ز ناامنى دل مردم کباب است-
نقل از کتاب دیوان در خوشاب معروف به شهاب صفحه 307
گنج حکمت یا احادیث منظوم، ص: 196
شرائط حجامت کردن :
------------
حجامت در این ماه پسندیده است. ( ماه آذر ) - طب الرضا-طب و بهداشت از امام رضا علیه السلام، ص: 51
......................................
وقتى تصمیم گرفتى حجامت کنى از نظر وقت باید بیرون از دوازدهم ماه تا پانزدهم ماه نباشد زیرا خون گرفتن در این دو سه روزه بیشتر ببدن صحت مىبخشد از این مدت که گذشت حجامت مکن مگر در صورتى که ناچار شوى زیرا هر چقدر ماه رو به نقصان گذارد و باریکتر شود خون نیز در عروق از هیجانش کاسته و رو بنقص میگذارد چنان که هر قدر ماه بزرگ و کامل شود هیجان خون بیشتر میگردد.
حجامت از نظر مراتبى که تکرار مىشود تابع سن است.
کسى که در مرحله بیست سالگى است هر بیست روز یک مرتبه و سى ساله هر سى روز یک بار همچنین چهل ساله و پنجاه ساله به نسبت هر ده سالى که بر عمرش اضافه مىشود ده روز دیرتر حجامت کند.
حجامت خون را از کجاى بدن خارج میکند:
خونى را که حجامت بیرون مىآورد از رگهاى کوچکى است که در میان گوشتها و ماهیچهها پنهان میباشد شاهد این گفتار آنست که در حجامت بخلاف فصد قواى انسان تحلیل نمیرود و ضعف مسلط نمیشود.
در این موضوع به کتابهائی که در مورد طب اسلامی نوشته شده رجوع کنید .
وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفین شعرا / 80
و هنگامى که بیمار شوم مرا شفا مىدهد،
(( مریض شدن را به خودش نسبت داد، چون اگر به خدا نسبت مىداد با منظورش که ذکر نعمتها بوده نمىساخت، چون مریض کردن سلب نعمت است نه نعمت، و اما اینکه بعضى گفتهاند:
" مرض را با اینکه آن هم از خداست به خودش نسبت داد تا رعایت ادب را کرده باشد" صحیح نیست. ))
* وَ قَالَ علیه السلام امْشِ بِدَائِکَ مَا مَشَى بِک حکمت / 27
روش درمان دردها
(بهداشتى، درمانى) و درود خدا بر او، فرمود: با درد خود بساز، چندان که با تو سازگار است .
در این موضوع از تفسیر نور و المیزان استفاده کنید مطالب جالبی دارد .