پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما
پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما

رقیصدن !!! درست یا نادرست ؟!!

جامع المسائل (فارسى - فاضل)؛ ج‌1، ص: 456

سؤال 1737: رقص زن براى زن و رقص مرد براى مرد چگونه است؟

جواب: به طور کلى رقص نوعا منشأ فساد و از بین رفتن حیاء است و احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است.

________________________________________
لنکرانى، محمد فاضل موحدى، جامع المسائل (فارسى - فاضل)، دو جلد، انتشارات امیر قلم، قم - ایران، یازدهم، ه‍ ق

 

استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 520

6312. منظور از مجالس لهو و لعب چه مى‌باشد؟

ج. مجالس لهو و لعب، مجالسى است که مناسبت با مجالس اهل فسق و گناه دارد.

________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم - ایران، اول، 1428 ه‍ ق

استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 531

رقص زن و شوهر براى همدیگر

6353. رقص زن براى زن و یا مرد براى مرد و زن براى شوهر خود، چه صورت دارد؟

ج. اشکال دارد.

________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم - ایران، اول، 1428 ه‍ ق

 

 

استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 533

6363. رقصیدن داماد در مجلس زنان چه حکمى دارد؟

ج. حرام است.

________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم - ایران، اول، 1428 ه‍ ق

 

 

استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 533

6361. رقص محرم براى محرم چه صورتى دارد؟

ج. اشکال دارد.

________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم - ایران، اول، 1428 ه‍ ق

 

 

استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 532

6358. آیا جایز است زن در میان زنان برقصد؟ و اگر جایز نباشد، حکم نشستن زنان در تالارها و در چنین مجالسى چگونه است؟

ج. در صورتى که اگر جمع نشوند نمى‌خوانند و نمى‌رقصند؛ پس جمع شدنشان کمک بر این عمل است و اگر این عمل حرام است، کمک به آن هم، کمک بر گناه است.

________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم - ایران، اول، 1428 ه‍ ق

 

 

استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 532

6357. وظیفه ما در مجالسى- مثل جشن عقد و عروسى- که زن در مقابل مرد مى‌رقصد، چیست؟

ج. وظیفه شما نهى از منکر است و شرکت در چنین مجالسى حرام مى‌باشد.

________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم - ایران، اول، 1428 ه‍ ق

 

 

استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 531

6354. رقصیدن زن در جایى که مرد نامحرم نیست، چه حکمى دارد؟ همچنین رقص مرد براى مرد چه حکمى دارد؟

ج. رقصیدن زن در مجالس زنان و یا مرد در مجالس مردان اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک است.

________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم - ایران، اول، 1428 ه‍ ق

 

أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 257

س 1176:

ایجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟

ج:

ایجاد مراکز تعلیم و ترویج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.

________________________________________
خامنه‌اى، سید على بن جواد حسینى، أجوبة الاستفتاءات (فارسى)، در یک جلد، دفتر معظم له در قم، قم - ایران، اول، 1424 ه‍ ق

 

 

أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 257

س 1171:

آیا رقص زن براى شوهرش یا مرد براى هم‌سرش حرام است؟

ج:

اگر رقص زن براى شوهرش یا بر عکس، همراه ارتکاب حرامى نباشد، اشکال ندارد.

________________________________________
خامنه‌اى، سید على بن جواد حسینى، أجوبة الاستفتاءات (فارسى)، در یک جلد، دفتر معظم له در قم، قم - ایران، اول، 1424 ه‍ ق

 

 

أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 256

س 1167:

رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسیقى حرام است یا حلال؟ و در صورتى که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟

ج:

رقص بطور کلى اگر به گونه‌اى باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتّب مفسده‌اى باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهى از منکر محسوب شود، واجب است.

________________________________________
خامنه‌اى، سید على بن جواد حسینى، أجوبة الاستفتاءات (فارسى)، در یک جلد، دفتر معظم له در قم، قم - ایران، اول، 1424 ه‍ ق

 

 

أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 256

س 1166:

آیا رقص محلى در عروسى‌ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمى دارد؟

ج:

اگر رقص به گونه‌اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسده‌اى باشد، جایز نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامى باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.

________________________________________
خامنه‌اى، سید على بن جواد حسینى، أجوبة الاستفتاءات (فارسى)، در یک جلد، دفتر معظم له در قم، قم - ایران، اول، 1424 ه‍ ق

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد