جامع المسائل (فارسى - فاضل)؛ ج1، ص: 456
سؤال 1737: رقص زن براى زن و رقص مرد براى مرد چگونه است؟
جواب: به طور کلى رقص نوعا منشأ فساد و از بین رفتن حیاء است و احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است.
________________________________________
لنکرانى، محمد فاضل موحدى، جامع المسائل (فارسى - فاضل)، دو جلد، انتشارات امیر
قلم، قم - ایران، یازدهم، ه ق
استفتاءات (بهجت)؛ ج4، ص: 520
6312. منظور از مجالس لهو و لعب چه مىباشد؟
ج. مجالس لهو و لعب، مجالسى است که مناسبت با مجالس اهل فسق و گناه دارد.
________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت،
قم - ایران، اول، 1428 ه ق
استفتاءات (بهجت)؛ ج4، ص: 531
رقص زن و شوهر براى همدیگر
6353. رقص زن براى زن و یا مرد براى مرد و زن براى شوهر خود، چه صورت دارد؟
ج. اشکال دارد.
________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت،
قم - ایران، اول، 1428 ه ق
استفتاءات (بهجت)؛ ج4، ص: 533
6363. رقصیدن داماد در مجلس زنان چه حکمى دارد؟
ج. حرام است.
________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت،
قم - ایران، اول، 1428 ه ق
استفتاءات (بهجت)؛ ج4، ص: 533
6361. رقص محرم براى محرم چه صورتى دارد؟
ج. اشکال دارد.
________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت،
قم - ایران، اول، 1428 ه ق
استفتاءات (بهجت)؛ ج4، ص: 532
6358. آیا جایز است زن در میان زنان برقصد؟ و اگر جایز نباشد، حکم نشستن زنان در تالارها و در چنین مجالسى چگونه است؟
ج. در صورتى که اگر جمع نشوند نمىخوانند و نمىرقصند؛ پس جمع شدنشان کمک بر این عمل است و اگر این عمل حرام است، کمک به آن هم، کمک بر گناه است.
________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت،
قم - ایران، اول، 1428 ه ق
استفتاءات (بهجت)؛ ج4، ص: 532
6357. وظیفه ما در مجالسى- مثل جشن عقد و عروسى- که زن در مقابل مرد مىرقصد، چیست؟
ج. وظیفه شما نهى از منکر است و شرکت در چنین مجالسى حرام مىباشد.
________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت،
قم - ایران، اول، 1428 ه ق
استفتاءات (بهجت)؛ ج4، ص: 531
6354. رقصیدن زن در جایى که مرد نامحرم نیست، چه حکمى دارد؟ همچنین رقص مرد براى مرد چه حکمى دارد؟
ج. رقصیدن زن در مجالس زنان و یا مرد در مجالس مردان اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک است.
________________________________________
گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، استفتاءات (بهجت)، 4 جلد، دفتر حضرت آیة الله بهجت،
قم - ایران، اول، 1428 ه ق
أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 257
س 1176:
ایجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟
ج:
ایجاد مراکز تعلیم و ترویج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.
________________________________________
خامنهاى، سید على بن جواد حسینى، أجوبة الاستفتاءات (فارسى)، در یک جلد، دفتر
معظم له در قم، قم - ایران، اول، 1424 ه ق
أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 257
س 1171:
آیا رقص زن براى شوهرش یا مرد براى همسرش حرام است؟
ج:
اگر رقص زن براى شوهرش یا بر عکس، همراه ارتکاب حرامى نباشد، اشکال ندارد.
________________________________________
خامنهاى، سید على بن جواد حسینى، أجوبة الاستفتاءات (فارسى)، در یک جلد، دفتر
معظم له در قم، قم - ایران، اول، 1424 ه ق
أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 256
س 1167:
رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسیقى حرام است یا حلال؟ و در صورتى که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟
ج:
رقص بطور کلى اگر به گونهاى باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتّب مفسدهاى باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهى از منکر محسوب شود، واجب است.
________________________________________
خامنهاى، سید على بن جواد حسینى، أجوبة الاستفتاءات (فارسى)، در یک جلد، دفتر
معظم له در قم، قم - ایران، اول، 1424 ه ق
أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 256
س 1166:
آیا رقص محلى در عروسىها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمى دارد؟
ج:
اگر رقص به گونهاى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسدهاى باشد، جایز نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامى باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.
________________________________________
خامنهاى، سید على بن جواد حسینى، أجوبة الاستفتاءات (فارسى)، در یک جلد، دفتر
معظم له در قم، قم - ایران، اول، 1424 ه ق