پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما
پایتخت معنوی جهان اسلام

پایتخت معنوی جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی ما

علت آنکه انسان را انسان گفتند :


 علت آنکه انسان را انسان گفتند : 


حدیث کردند ما را ... از حضرت صادق علیه السّلام که میفرمود انسان را از این جهت انسان نامیدند، چون فراموش کار است چنان که خداوند بآن اشاره کرده و میفرماید: وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى‏ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ، ما با آدم عهد بستیم (که فریب شیطان نخورد و نزدیک درخت نرود) و لکن فراموش کرد (و فریب او را خورد و نزدیک درخت رفت و میوه آن را تناول نمود


علل الشرائع-ترجمه مسترحمى         50    باب یازدهم

) بعضى گفته‏اند بدین جهت انسان را انسان نامیدند که چون أنیس عالم بالا بوده، و گویند که از همین جهت است چون از زمان گذشته او خبر دهند او را بنام انسان میخوانند چنان که خداى تعالى فرموده: هَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ، و نیز چون آن انس را فراموش کرد او را ناس گفتند چنان که فرموده: یا أَیُّهَا النَّاسُ، یعنى اى فراموش کار، و مقصود روایت فوق همین است، و گروهى معتقدند که انسان را براى این جهت انسان گفتند که چون انس میگیرد با هر کسى که با او طرح دوستى و الفت بیندازد، و بعضى گویند: چون انسان مدنى الطبع است و نمیتواند مانند حیوانات بتنهائى زندگى کند و حتما مونس و کمک حالى لازم دارد که با او انس بگیرد تا رفع احتیاجاتش بشود، مانند نجارى و آهنگرى و صنعتگرى و فلاحت و غیره از این جهت انسانش گفتند.

 بنا بر این اگر مشتق از أنس مهموز الفاء از باب ضرب و علم و شرف باشد تأیید این مطلب را مینماید و وزنش فعلانست، و اگر بگوئیم مشتق از نسى معتل اللام یائى از باب علم میباشد تأیید روایت را میکند و وزنش افعلانست که إنسیان بوده باشد و یاء آن بسبب کثرت استعمال افتاده، و لفظ انسان اطلاق بر جنس بشر مى‏شود و در مؤنث انسانة هم استعمال شده.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد