X
تبلیغات
زولا

پایتخت جهان اسلام

سامانه فیش های تبلیغی حجه الاسلام علی علیزاده لیساری

درباره من

پایتخت جهان اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم این پایگاه رو متعلق به خودتون بدونید و ما را یاری فرمائید . با تشکر

جستجو

دسته‌ها

تقویم

مرداد 1397
شیدسچپج
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

بایگانی

جدیدترین یادداشت‌ها

نویسندگان

روزانه‌ها 

نظرسنجی

به نظر شما دین چقدر در خوشبختی خانواده ها موثر هست ؟

آمار

تعداد بازدیدکنندگان :
202985

پرسش: آیا روایتی که اشاره به سر شکستن حضرت زینب دارد معتبر است ؟ باتشکر . خدا قوت ( لطفا نظرات ایات عظام خامنه ای و سیستانی)
پاسخ:
راوی داستان به محمل زدن سر حضرت زینب(سلام الله علیها) که دست آویز قمه زنی نیز شده است. فردی است به نام مسلم جصاص.
او ماجرا را این گونه نفل می کند:
دیدم که اسرای عاشورا در کجاوه بودند. وقتی یزیدیان سر بریده امام حسین(علیه السلام) را بالای نیزه بردند.
حضرت زینب (سلام الله علیها) با مشاهده این صحنه و از فرط ناراحتی سر خود را به چوبه محمل کوبید و خون از زیر مقنعه ایشان جاری شد.
بررسی داستان:
اولا این داستان از نظر سند به شدت ضعیف است این مطلب برگرفته از کتاب نورالعین فی مشهد الحسین(علیه السلام) که نویسنده ان مشخص نیست.
و تنها برخی آن را به ابراهیم ابن محمد نیشابوری اسفراینی نسبت داده اند که شخصی اشعری مذهب و شافعی مسلک بود.
مرحوم شیخ عباس قمی صاحب منتهی الامال در این زمینه می نویسد نسبت سر شکستن به حضرت زینب(سلام الله علیها) بعید است.
چون ایشان عقیله بنی هاشم و صاحب مقام رضا و تسلیم است.
وی سپس با استناد به کتابهای معتبر تاریخی اثبات می کند که اسرای کربلا را بر ناقه های عریان و و بی جهاز نشانده بودند و اصلا محمل در کار نبود تا ان حضرت سرش را به آن بکوبد. (1)
ثانیا این گونه رفتار ها مورد نهی حضرات معصومین است.
بخصوص امام حسین(ع) مصیبت دیدگان کربلا را از چنین اعمالی نهی کرده بودند.
امام حسین(علیه السلام) خواهرشان را قسم و حتی تذکر داده بودند که مبادا شیطان صبر از کفت برباید. (2)
با این فرض چگونه ممکن است حضرت زینب(سلام الله علیها) اقدام به شکستن سر خود کند ؟!
ایشان که از اولیاء خاص الهی هستند و ممکن نیست بر خلاف تذکر امام خویش عملی را مرتکب شده باشند.
پی نوشت ها :
1.
شیخ عباس قمی، منتهى الآمال فی تواریخ النبی و الآل، ناشر: دلیل‏، مکان نشر: قم‏،سال چاپ: 1379 ش‏، نوبت چاپ اول‏، ج‏2، ص938.
2.
علامة المجلسی، بحار الأنوار، بیروت - لبنان، ناشر دار إحیاء التراث العربی سال چاپ 1403 - 1983 م، ج45، ص2 .

چاپ 25 اردیبهشت 1393
علی علیزاده

نظرات (0)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد